HomeNieuwsDossiers & casesSeminarsLiteratuurKennis-institutenAdviseurs & leveranciersLinks

Nieuws:

Nieuwsarchief 2006

Nieuwsarchief 2005

Nieuwsbrieven archief

RSS newfeeds

Algemeen:

Home

Wat is de barcode?

Vraag het de expert

Nieuwsbrief

Contact

Over BARCODE4u.nl

Site map

Twee organisaties in de levensmiddelenbranche en GS1 Nederland zetten vaart achter de invoering van de unieke verzendcode voor pallets en het bijbehorende EDI-verzendbericht. De drie partijen stellen een werkgroep in die de invoering begeleidt. Tegelijkertijd hebben Metro, Laurus en Albert Heijn hun activiteiten op elkaar afgestemd.


Het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL), de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) en GS1 Nederland leggen bij de invoering de focus op homogene bronpallets in het traject tussen fabrikant en retailer. Daarmee wordt volgens de drie partijen het grootste deel van het goederenvolume afgedekt. Op termijn moet de unieke verzendcode en het bijbehorende elektronische verzendbericht ook worden ingevoerd voor heterogene pallets en sandwich pallets. De nieuwe werkgroep gaat onderzoek doen naar de problemen die zich hierbij voordoen.

Goederenontvangst
De unieke verzendcode of serial shipping container code (SSCC) is in feite niets anders dan een kentekenplaat voor pallets of andere ladingdragers. Aan de hand van deze barcode kan elke individuele pallet of rolcontainer in de hele keten worden getraceerd.
Door de verzendcode te koppelen aan een elektronisch verzendbericht, kunnen bedrijven ook de goederenontvangst vereenvoudigen. In het verzendbericht dat via EDI wordt verstuurd, staat namelijk exact de inhoud van de pallet omschreven. Deze inhoud wordt in het verzendbericht aan de verzendcode gekoppeld. Door bij binnenkomst in het magazijn de verzendcode op de pallet te scannen. Kan de hele zending in één keer worden binnengeboekt.

Standaards
Metro, Laurus en Albert Heijn zijn al begonnen met invoering van de verzendcode en het bijbehorende verzendbericht. Deze drie retailers hebben nu de koppen bij elkaar gestoken. "De standaards voor de verzendcode en het verzendbericht staan in principe al jaren vast. Bij invoering door deze retailers zijn er echter toch nog nadere afspraken met leveranciers gemaakt. Nu hebben we alles nog eens op een rijtje gezet, met als gevolg dat de bilaterale afspraken zijn verdwenen", zegt Marco van der Lee, brancheadviseur van GS1 Nederland.
De gemaakte afspraken moeten de logistieke implementatie zo eenvoudig mogelijk maken. Van der Lee: "Voor invoering moeten informatiesystemen met elkaar kunnen communiceren. Dat kan alleen als je standaards afspreekt. Er ligt nu één standaard, waar alle partijen goed mee kunnen werken. Dat levert voor alle ketenpartijen voordelen op."

>>>> Bron  » www.logistiek.nl