HomeNieuwsDossiers & casesSeminarsLiteratuurKennis-institutenAdviseurs & leveranciersLinks

Nieuws:

Nieuwsarchief 2006

Nieuwsarchief 2005

Nieuwsbrieven archief

RSS newfeeds

Algemeen:

Home

Wat is de barcode?

Vraag het de expert

Nieuwsbrief

Contact

Over BARCODE4u.nl

Site map

Eén barcode creëren die voor de hele sierteeltsector dé standaard POS-code (Point-Of-Sale) wordt. “Het is een wens die al lang leeft in de sector”, aldus Rob van Ruiten, manager Product- & Marktdiensten van FloraHolland. Van Ruiten denkt echter dat dit een utopie zal blijven. Wel is er inmiddels enige vorm van standaardisering te bespeuren, door de ontwikkeling van een zogenaamde CLG-barcode.

“Barcodering is een complex onderwerp. Momenteel zijn er de nodige ontwikkelingen te zien”, aldus Rob van Ruiten, die zich vanuit de afdeling Commerciële Zaken FloraHolland onder meer bezighoudt met barcoderingen. “Ik merk nog regelmatig dat bij kopers en aanvoerders het verwachtingspatroon leeft dat er één systeem gecreëerd kan worden, dat vervolgens door iedereen gebruikt wordt. De praktijk is dat er inmiddels veel verschillende barcodes en ‘barcode-eigenaren’ zijn en dat iedereen zijn systemen hierop ingericht heeft. Het idee dat er ooit nog één systeem komt, moeten we dus echt achter ons laten.”

Informatiebehoefte
Volgens Van Ruiten verschilt het belang van verkoop van sierteeltproducten bij eindklanten, zoals tuincentra, bouwmarkten en supermarktketens, enorm. Deze verschillen maken dat iedere klant zijn eigen informatiewensen heeft. “Er zijn bijvoorbeeld supermarkten die alleen maar willen dat de barcode leest dat het om een plant van 3,95 euro gaat. Andere klanten willen juist de kleur, potmaat en specifieke samenstelling weten. Dit verschil aan informatieniveau is niet binnen één barcodesysteem te ondervangen. De discussie over uniformiteit in POScodes is vooral actueel bij planten en gericht op afzet naar ketens. Bij afzet via straathandel en bloemist hoeven de producten niet gescand te worden en zijn barcodes dus niet nodig. Planten worden door aanvoerders vaak ook direct als eindproduct aan de klant aangeboden en zo in de winkel gezet. Kant-en-klaar betekent dan inclusief sticker en/of barcode.”

CLG-barcode
“Het Productschap Tuinbouw heeft eind jaren negentig verschillende eindklanten bij elkaar gebracht in het project ‘Codering Levend Groen’ (CLG). Door inzet van de brancheorganisaties van tuincentra (NVT) en bouwmarkten (VWDHZ), ondersteund door handelaren en VBN, is er uiteindelijk toch een nieuwe standaard ontwikkeld die 2,5 jaar geleden in gebruik is genomen. Dit is de zogenaamde CLG-barcode. Bij tuincentra en bouwmarkten in Nederland is dit inmiddels de standaard”, aldus Van Ruiten. (Voor meer informatie zie www.levendgroen.nl.) De bouwmarkten hebben hun jaarlijkse financiële bijdrage nu echter ingetrokken, waarmee het voortbestaan van de code in gevaar is gekomen. De werkgroep CLG heeft zich tot alle belanghebbenden in de sector gewend, waaronder de VBN, om het systeem in de lucht te houden. In VBN-verband heeft FloraHolland dit initiatief altijd gesteund. FloraHolland draagt nu financieel haar steentje bij om het voortbestaan van deze barcode te garanderen. “Voor FloraHolland is de afzet via tuincentra en bouwmarkten een belangrijke ontwikkeling en daarom ondersteunen wij dit systeem. Ook kijken we naar de toekomst. Vanuit FloraHolland wordt onderzocht hoe het gebruik van barcodes bij onze handelaren zich ontwikkelt. Hierbij gaat het dan vooral om de wijze waarop handelaren hiermee in de toekomst willen omgaan.”

Tag
In de toekomst verwacht Van Ruiten wel een standaardoplossing. “De barcode kan verdwijnen als de ‘tag’, een elektronisch label, zich verder ontwikkelt naar een toepassing met een lage kostprijs. Toch zitten we zeker nog vijf tot tien jaar aan de barcode vast.”

Wat is een barcode?
De barcode is een sleutel voor het opslaan en verwerken van informatie in elektronische processen. Een barcode kent verschillende gebruiksmogelijkheden. De belangrijkste toepassingen zijn de logistieke functie (voor tracing & tracking) en de commerciële functie (voor kassascanning). Deze functies laten zich niet verenigen, met andere woorden; logistieke en commerciële barcodering zijn verschillend. Barcodes voor kassascanning noemen we ook wel POS-codes. Deze afkorting staat voor Point Of Sale. Met deze code kan aan de kassa snel informatie over prijs en product worden uitgelezen en zijn voorraadbeheer en verkoopanalyse mogelijk.

Gebruikerstips
Het is belangrijk om te weten welke barcode uw (eind)klant hanteert. Ga dus in gesprek met uw belangrijkste kopers en vraag voor welke klant hij uw product koopt en wat de barcodewensen zijn. Probeer flexibiliteit in het productieproces in te bouwen, waarbij barcodering pas plaatsvindt als de eisen bekend zijn. Pas bij voorkeur een etiketteermachine of lasertechnieken toe aan het eind van het logistieke proces (vlak voor aflevering). Een eigen barcode heeft in de regel alleen nut als er sprake is van een langdurige en unieke relatie met eindklanten. Immers elke unieke barcode moet door eindklanten in hun systeem worden opgevoerd en beheerd om te worden herkend bij kassascanning.

>>>> Bron  » www.hortinews.com