Heen- en terugreis
Budapest
Leuke reacties

20 mei 2006 (zaterdag)

Na een goede nachtrust en een goed ontbijtje ga ik met de auto naar Szentistván. De fiets en de bagage uitpakken en om 9.30 uur gaat de eerste slag rond. De bedoeling is om vandaag zo'n 25 kilometer te fietsen naar Tiszafüred.

In Négyes drink ik mijn eerste kopje koffie. Een geurig bakkie espresso. Als ik 70 forint moet afrekenen weet ik het even niet. Wat is nou 70 forint? Ik heb het meermalen nagerekend, maar het is écht € 0,28! Niet te geloven. Ik ben weggegaan in Nederland met de wetenschap dat het wel eens € 0,50 zou kunnen zijn, maar dat je voor dat geld 2 espresso's zou hebben, kon ik niet geloven.

Bedoelingen en werkelijkheid liggen helaas wel eens uiteen. Een oversteek over de Tisza die er op de kaart wel is, blijkt er in werkelijkheid tóch niet te zijn, dus weer terug. De eerst geplande 25 kilometer, blijken er bij aankomst in Tiszafüred 50 kilometers te zijn geworden.

Onderweg heb ik een klein buitje gehad. Hindert niet zo, de temperatuur was prima. Ik heb de hele dag in een t-shirt met korte mouwen gereden. Op de foto's zie je een sombere dag en dat was het ook, maar met de temperatuur was niets mis!

Wat een rust onderweg zeg. Ik ben langs meerdere padden-poelen gekomen en het enige wat je daar hoort, zijn padden! Geweldig! Wat een rust!

De eerste stap

Onderweg naar Tiszafüred

Om ongeveer 14.00 uur kom ik in Tiszafüred aan. Het eerste wat ik tegenkom is een prachtige aanduiding naar een even zo prachtig Tourinform-gebouwtje. Jammer maar helaas: is open van mandag tot en met vrijdag. Is dat even pech. Ik rij het plaatsje binnen en klop maar eens aan bij een 'Zimmer frei' en ja hoor: geen probleem.

Helaas maakt ze nog geen ontbijt klaar, omdat het aantal gasten nog nihil is, maar niet getreurd: recht tegenover zit een grote Spar en die is op zondagochtend open. Ik kom dus wel aan m'n eten.

Aurum Vendégház Overnachtingsadres

Aan het einde van de dag op een idyllische plek via Skype gebeld met het thuisfront en de website op het internet gezet. Wat is idyllisch? Kijk maar op de foto hiernaast. Een geweldig uitzicht over de Tisza!

's Avonds gegeten in het plaatselijk restaurant: Rindsgoulash met een potje bier en koffie na: 1.550 forint (ofwel € 6,27). Na het eten nog even wat lezen en snel in bed. Is hard nodig na zo'n eerste dag!

Uitzicht op de Tisza

21 mei 2006 (zondag)

Vandaag heb ik het rustig aan gedaan. Na nog wat gelezen te hebben op bed, ben pas om een uur of 9 à half 10 eruit gekomen. Douchen en wat aan de RFID site gewerkt. Rond het middag-uur scheen de zon lekker (er was slecht weer voorspelt) en ben ik eerst het dorp ingereden, daarna naar de Tisza. Op een dijk in de zon wat liggen lezen.
Na een uurtje of wat trok de bewolking binnen en ben ik bij de hotspot gaan zitten om wat te werken. De RFID site moest nodig worden bijgewerkt.

Tegen 4 uur werd het weer snel slechter, het begon te waaien en er dreigde regen. Gauw mijn glaasje Hongaarse rode wijn (niet slecht!) leeggedronken en met een windje in de rug terug naar mijn kamer. De wijn had ik trouwens in het Hongaars bestelt: bor piros. Als vraag krijg je dan terug hoeveel je wilt: 1 of 2 deciliter. Doe maar: kettö = 2 dus!

Ik oefen steeds meer woordjes Hongaars, maar het is erg lastig. Eén woordje Hongaars praten kan best. Het nadeel is echter dat je vervolgens een heel goed bedoelde woordenwaterval terugkrijgt.

Vanavond heb ik karper gegeten, een specialiteit uit de Tisza. Een heel aparte smaak, maar wel lekker. Glaasje wijn erbij en een koffie toe.

Morgen vertrek ik hier weer en ga ik op naar Eger. Gisteren Nederlanders gesproken in het restaurant, die het me ook erg aanbeveelden.

Tiszafüred en de Tisza

Tiszafüred - toeristische blik

Tiszafüred is een leuk plaatsje met een kleine, maar redelijke complete winkelvoorziening. Eten, drinken en slapen kan op veel plaatsen en de mensen zijn vriendelijk, behulpzaam en aardig.
De Tisza en het Tiszameer zijn geweldig en geven veel rust. 's Avonds en 's nachts hoor je niets dan kikkers en padden. Een grote vogelschare begint 's morgens vroeg al en is de hele dag actief. Overal aan de Tisza kun je bootjes huren om te vissen.

Het meer is rond te fietsen. Verwacht geen prachtige fietspaden en keurig aangelegde routes met duidelijke bewegwijzering, want die hebben ze eenvoudig weg niet. Je zult zelf, aan de hand van een kaart, je weg moeten vinden. De tocht gaat soms ook over drukke autowegen!

Het thermaalbad was in renovatie, dus heb ik helaas niet kunnen proberen.

Voor mij was Tiszafüred de eerste echte stop na de reis vanuit Nederland en als eerste halteplaats van mijn geplande 2½ maand in Hongarije. Ik heb deze stop met name benut om op gang te komen en even van de rust te genieten die water met zich mee brengt!

Zo kun je het ook bekijken!

Dan reis je 1.700 kilometer, wat kom je tegen ...

Kilometers

>>>> 19-5 t/m 21-5   76,8
>>>> Totaal  76,8
___________________________  __________________________________________________________

Eger <

De reis begint >

Printerversie

Home | The world is flat | Levenskunst | Dank!