Heen- en terugreis
Budapest
Leuke reacties

1 juli 2006 (zaterdag)

Om 8.30 vertrek ik vanuit de kamer in Balatonlelle naar het station. Ik ga vandaag met de trein naar Pécs.
Een goed besluit, want het weer ziet er nog steeds niet uit.

Om 9.23 uur vertrekt de trein van Fonyód alwaar ik moet overstappen op de trein naar Pécs. De totale reisafstand bedraagt 159 kilometer, maar in Hongarije betekent dat dan dat je daar bijna 4 uur over doet! Tegen half 2 kom ik aan in Pécs.

Onderweg in de trein ontmoet ik Gergely Kiss. Hij is als leider geweest bij een kinderzomerkamp aan het Balatonmeer. Vanaf 1995 tot en met 2005 heeft hij ieder jaar 1 maand gelift door Europa en heeft zo een groot deel van Europa, waaronder Nederland gezien. Gedurende de rit kletsen we over 1000-en-1 dingen. Hij vertelt me veel over Hongarije, de geschiedenis, de cultuur, dialecten en bezienswaardigheden.
In Pécs is dezer dagen een gastronomisch festival aan de gang. We spreken af dat we daar vanavond samen naar toe gaan. Lijkt me erg leuk!
Op advies van Gergely vind ik een klein hotel pal in de stad. Het was weer opschieten, want het weer zat natuurlijk niet mee. Maar geluk heb ik: het is nog steeds droog (15.00 uur!).

's Avonds loop ik de stad eens in om te eten en te kijken waar het festival is. Het blijkt een gastronomisch festijn te zijn én 'Pécsi Kulturális Központ', een muziek- en dansfestijn met wijn uit de streek proeven en heerlijke gerechten. Ziet er écht gezellig uit! Er speelt een gezelschap uit Nederland/België rondom de 'belgische turk' Tanar Catalpinar. Live gespeelde turkse muziek. Zou niet mijn eerste voorkeur hebben, maar het geweldig om erbij te zijn. Muziek brengt een mens immers in beweging en dan maakt het niet uit wat voor muziek het is!

Gergely zou met me meegaan naar het festival, maar sms-te dat ie doodmoe was na zijn kamp aan het Balatonmeer en maar naar bed zou gaan.

2 juli 2006 (zondag)

Dít is mooi aan Hongarije: zelfs midden in een grote stad als Pécs word je 's morgens gewekt door de vogels. Dat is top! In Breda hoor ik dat nauwelijks meer.

Gergely belt me om een uur of half 10 op met de vraag wat mijn plannen zijn. Ik vertel hem dat ik eigenlijk geen afspraken in mijn agenda heb staan vandaag en dat ik dus uiterst flexibel ben. We spreken om 15.00 uur af onder 'de man op het paard' in het centrum.

Op de fiets verken ik zelf een stukje van de stad. De temperatuur is prima, maar het zonnetje wil maar niet komen. Ik bel even met Femmy in Szentistván bij het Tiszameer omdat haar pc niet doet wat ie moet doen en zij vertel mij dat het daar prachtig weer is. Het heeft maar één dag geregend en voor de rest niets dan zon.
Conclusie: waar ik ben is het regen!
Beste boeren van Hongarije, nodig mij uit en iedereen die overweegt om met mij vakantie in de zon te houden: niet doen! Ga daar waar ik níet ben, dán heb je meer kans op zon! Nederland gaat nu immers al een paar dagen gebukt onder een temperatuur van meer dan 30 graden en ook bij Robert in Zweden is het prachtig.
Mijn conclusie is dus stevig onderbouwd!

Voor de rest heb ik nét zo veel lol in het leven hoor!

Onderstaand een aantal foto's van Pécs. Sorry voor de trieste aanblik, maar dat komt door het wolkendek.

Pécs

Om 15.00 uur zijn Gergely en ik op de afgesproken plek in de stad. Samen lopen we door de stad en ik krijg een uitvoerige uiteenzetting van de geschiedenis van Pécs.

Op één van de pleintjes in Pécs worden we aangesproken door een oude heer. Hij vraagt aan mij of ik duits spreek. Als ik dat bevestig vraagt ie waar ik vandaan kom: uit Nederland. Hij vraagt mij of ik een foto van hem wil maken en of ik die fot aan hem wil opsturen. Hij zegt dat hij goede redenen heeft om mij daar € 10,- voor te willen betalen. Ik heb van alles geprobeerd om de man de € 10,- te laten houden én vervolgens van alles gedaan om het terug te geven, maar het is helaas vruchteloos gebleken. Ik móest het meenemen!
Nadat de foto's zijn gemaakt vraagt hij me of ik het 's Hertogenbosch ken. Hij heeft vanaf eind 1944 in Kamp Vught gezeten en vertelt me hele verhalen over wat ie heeft meegemaakt. Op een gegeven moment stopt ie omdat ie aangeeft de duitse woorden niet meer kent om verder te vertellen. Hij blijkt 90 jaar te zijn en uit Budapest te komen.

Gergelly en ik kletsen de rest van de dag, totdat ik om 23.00 uur naar mijn hotel terug ga, weer over 1.000-en-1 dingen. En wat het mooie is: Gergely kent iedereen en iedereen kent hem!

István Raskó uit Budapest - 90 jaar

Onderstaand de foto's van Pécs die ik gedurende de middag en avond heb gemaakt. De foto met de sloten is een leuk verhaal: als je van iemand houdt, hang je een slot met namen erop bij deze sloten om je eeuwige verbondenheid te tonen. Mensen vanuit alle uithoeken van Hongarije hangen hier een slot op!

Eigenlijk wilden we bij het festival eten. Er staan immers kraampjes te over. Omdat het gaat regenen, besluiten we om toch maar een restaurantje op te zoeken.

Samen met Gergely in het restaurant

Na het eten gaan we terug naar het festival. Bij een standje die Pécs wijn heeft blijven hangen en wat mauwen.

Vanwege de regen is er van alles afgelast. Een Kroatische band die zou optreden beloond het tóch aanwezige publiek met een aantal fantastisch nummers. Volledig akoestisch! Klasse! Kijk maar een naar de foto's hoe een lol die gasten hebben!

We drinken nog een wijntje en als alle tenten gesloten worden op het festival, besluit ik om 23.00 uur om naar mijn hotel terug te gaan. Gergely blijft nog even...

Kroatische band

3 juli 2006 (maandag)

Vanochtend doe ik niet veel. Ruim mijn tassen in en maak me klaar voor het vertrek per trein naar Keszthely vanmiddag. Ik loop de stad in en drink een koffie met een lekker puntje erbij.

Ik heb een stukje Hongaars tekst dat ik graag vertaald zou willen hebben, dus loop ik naar het kantoor waar Gergely werkt. Op het kantoor vraag ik waar Gergely is en krijg als antwoord van zijn vier collega's dat zij met de zelfde vraag rondlopen. Het is 12.00 uur en meneer is er nog niet. Eén van de collega's gaat 'm maar eens bellen. Het antwoord luidt dat ie van de telefoon wakker is geworden. Later spreek ik hem aan de telefoon en hij vertelt dat ie met de Russische danseressen in een Kroatische club is geweest. Om 6.00 uur was ie pas thuis!

Bij de Media Markt koop ik een kabeltje voor de pc van Femmy en ik koop wat eten en drinken voor onderweg in de trein.

Tegen half 2 ga ik naar het station. De trein zal om 14.30 vertrekken. Mijn aanvankelijke doel is Keszthely, maar gaandeweg de reis verleg ik het reisdoor naar het Tiszameer.

Lees maar verder bij 'Verplaatsing naar het Tiszameer'.

Kilometers

>>>> 1-7 t/m 3-7 (13.30 uur)  6,5
>>>> Totaal  831,6
___________________________  __________________________________________________________

Verplaatsing naar het Tiszameer <

Rustperiode in Eger >

Printerversie

Home | The world is flat | Levenskunst | Dank!